|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DSB modtog i alt 59 stk. Litra MY 1101 til 1159, samt 45 stk. litra MX 1001 til 1045, bygget ved NOHAB Nydqvist & Holm AB Trollhättan. Den første My-er ankom til Danmark de 7. februar 1954 og MY-erne kørte sidste tur for DSB 15. juni 2001.
Men ikke kun i Danmark var Nohab lokomotivet en succes. Til Norge blev der leveret 42 stk. Di3 fra nummer 603 til 643, og de blev en lige så stor succes som i Danmark. Også Ungarn fik leveret NOHAB lokomotiver efter GM og Nohab sendte et demonstrationslokomotiv på en prøvetur til bl.a. Østeuropa og Tyrkiet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Prøvetoget passerer her Langeskov på sin tur ned igennem Europa og til Tyrkiet. Billedet er taget af den lokale fotograf og indgik i en serie postkort fra Langeskov.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Til Ungarn MAV blev der leveret i alt 20 Nohab lokomotiver M61 001 til M61 020. Også Finland var ved at få Nohab lokomotiver idet 5 af de norske lokomotiver var bestilt til Finland, men kontrakten blev annuleret i 1959.
I Belgien byggede SAFB 40 stk. MY lignede lokomotivet type 202 og 203 til de Belgiske jernbaner (SNCB), samt endnu fire lokomotiver type 1600 til Luxenbourgs statsbaner.
Lokomotiverne er bygget på licens fra GM-EMD både i Sverige og Belgien. Forbilledet til lokomotivet er den amerikanske EMD F7 som blev bygget i stort antal til forskellige jernbaneselskaber i Amerika.
Også Australien har haft en hvis indflydelse på vore MY lokomotiver. Hvor F7-eren enten har førerum i den ene enden eller slet intet, så tegnede chefingeniør Fred Sheare for Victorian railways i 1951 en B-class med førerum i begge ender.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hos Clyde Engineering Co i Sydney tegnede chefingeniør Fred Sheare for Victorian railways en B-class med førerum i begge ender.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Selvom My og Mx ligner hinanden er der store forskelle, ikke mindst i forhold til vægt hvad der er også er den egentlige årsag til at Mx blev bestilt, så det er ikke kun det indre men også det ydre er forskelligt, ikke mindst hjul og boggier.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ovenstående foto er taget af Søren Madsen.
MY og Mx er ikke længere i ordinær drift hos DSB, men de danske privatbaner gør fortsat brug af både My og Mx. Både Lollandsbanen , Nordjydske Jernbaner og Lokalbanen har lokomotiver i drift.
Foto: Jan Pedersen og der er flere på hans Website www.lollandsbanen-privat.dk
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I dag er der Nohab lokomotiver i drift i Sverige, Tyskland, der er tidligere DSB lokomotiver. I Italien og Kosovo er de tidligere NSB lokomotiver i drift.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|